Suomen pelialan lyhyt historiikki

Pelialan harrastustoiminta ja pelien tekeminen Suomessa alkoi 1980- luvun alussa kun Commodore kun VIC-20 (1981), Amiga(1982) ja Commodore 64(1983) saapuivat markkinoille.
Alkuvuosina pelinkehitys oli puhtaasti harrastustoimintaa. Pelien kaupallinen tekemisen voidaan katsoa Suomessa alkaneen 1986. Alla on joitain merkittäviä alan yrityksiä ja tuotteita eri vuosilta. Lista ei ole läheskään kattava ja pääpaino on edelleenkin toimivien yritysten pelijulkaisuissa.

1986
Ensimmäinen kaupallinen peli "Sanxion". Tekijänä Stavros Fasoulas. Alusta Commodore 64

1992
Ensimmäinen demoskenen Assembly- tapahtuma järjestetään. Suomalaisten peliyritysten perustajista ja työntekijöistä suuri osa kouliintuu alalle tapahtuman kautta.

1993
Ensimmäiset pelifirmat, Terramarque ja Bloodhouse perustetaan
Bloodhousen peli "Stardust" julkaistaan. Alusta Amiga 500.

1994
Terramarquen "Elfmania" julkaistaan. Alusta Amiga 500
Bloodhousen  "Super Stardust" peli julkaistaan kansainväliseen levitykseen. Alusta Amiga1200.

1995
Peliyritykset Bloodhouse ja Terramarque yhdistyvät. Uudeksi nimeksi tulee Housemarque.

1996              
Remedyn ensimmäinen peli "Death Rally" julkaistaan. Housemarquen "Super Stardust" ja "Alien Incident" PC:lle. WAH Softwaren (2000 -> Red Lynx Oy:n )ensimmäinen peli "Phobia 2" julkaistaan. Peli ilmaisjakelussa

1997
Housemarquen "The Reap" julkaistaan. Alusta PC

1999
Housemarquen "Supreme Snowboarding" julkaistaan. Supreme Snowboarding on Suomalaisen peliteollisuuden ensimmäinen yli miljoona kappaletta (n. 1.3 milj) kansainvälisesti myynyt peli.

2000
Suomessa perustetaan useita mobiilipelitaloja. Näistä tunnetuin lienee Mobiilipelitalo Sumea.
Habbo- hotellista tunnettu Sulake perustetaan. Habon kantamuoto, "Hotelli kultakala" avataan. 
Bugbear Entertainment Oy perustetaan.

2001
Bugbearin ensimmäinen peli "Rally Trophy" julkaistaan.
Remedyn "Max Payne", tunnetuin ja menestynein Suomalainen peli julkaistaan.
Sulakkeen "Habbo hotel" julkaistaan UK:ssa.
Ninai Gamesin "Puzzle Rampage" julkaistaan. Peli on ensimmäinen Suomalainen peli käsikonsolille (GBA)

2002
Housemarquen "Transworld Snowboarding" julkaistaan. Peli on ensimmäinen Suomalainen konsolipeli
(X-Box).

2003
Remedyn Max Paynen osa 2, "The Fall of Max Payne" julkaistaan. Pelisarja myy yhteensä yli 7 miljoonaa kpl. Pelialan keskus Neogames perustetaan. Bugbearin ”Tough Trucks” julkaistaan

2004.
Bugbearin "FlatOut" julkaistaan. Digital Chocolate ostaa mobiilipelitalo Sumean. 
RedLynx Oy julkaisee "Pathway to Glory" pelin N-Gage alustalle. Peli mahdollistaa ensimmäisenä reaaliaikaisen, maailmanlaajuisen monipelaamisen mobiiliverkon yli
Suomen pelialan arvioitu liikevaihto n. 40 milj. €

2005
Frozenbyte Oy:n "Shadowgrounds" julkaistaan. Shadowgrounds on Ensimmäinen Steamin kautta jaeltava Suomalainen peli. RealNetworks ostaa mobiilipelitalo Mr. Goodlivingin. Pelialan kasvu on voimasta.
Suomen pelialan arvioitu liikevaihto n. 65 milj. €

2006
Bugbearin "Flatout 2" julkaistaan. FlatOut- sarja (1 ja 2) myyvät molemmat yli miljoona kappaletta. Jatko-osa X-Box 360- alustalle ilmestyy kesällä 2007.
Sulakkeen Habbo Hotel toimii n. 30 maassa.  Microsoft ostaa Remedyn uuden pelin "Alan Wake" julkaistavaksi eksklusiivisesti Microsoftin platformeilla.

2007
Housemarque ilmoittaa kehittävänsä peliä uudelle PS3 konsolille ja X-box live Arcadeen. "Super Stardust HD"  julkaistaan ja se kipuaa PSn myyntilistojen kärkipaikoille.
Mobiilipelitalo Universomo Oy julkistaa sopimuksen Segan kanssa. 9.5. 2007 THQ Wireless ilmoittaa ostaneensa Universomon.
Mobiilpelitalo Sumea / Digital Chocolate valitaan vuoden 2006 tapaan maailman parhaaksi mobiilipelikehittäjäksi. Sulake puolestaan listataan Suomen kymmenen lupaavimman kasvurityksen joukkoon.
RedLynx ilmoittaa tekevänsä "Warhammer 40 000" peliä THQ:lle. Peli julkaistaan loppuvuonna 2007. Päivänvalon näkee myös Frozenbyten "Shadowgroumd Survivors", Oululaisen Farmind Oy:n "Puzzle Scape" sekä lisenssillä tehty pokeripeli "WSOP".
Loppuvuodesta Tekes ilmoittaa myöntäneensä peliliiketoimintaan kaikkiaan 7 milj. € T&K tukea vuoden 2007 aikana.

Vuosi on suomen pelialalle ennätyksellinen. Kaikkiaan julkaistaan 8 Suomalaista peliä handheld- tai konsolialustoille.


Sivuston toteutti B105